СУСПІЛЬНО-ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ: ДОСВІД ШВЕЦІЇ, ДАНІЇ, НОРВЕГІЇ ТА ФІНЛЯНДІЇ

  • Олена Огієнко Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка

Анотація

У статті проаналізовано підходи до управління системою освіти дорослих у Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії; обґрунтовано сутність суспільно-державного управління системою освіти дорослих; визначено структуру та провідні принципи. Доведено, що саме суспільно-державний характер управління системою освіти дорослих у Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії забезпечує  більш повне задоволення освітніх потреб людини, суспільства та держави, гармонійне поєднання децентралізації та централізації, застосування моделі децентралізованого централізму в управлінні освітою дорослих. Структура управління освітою дорослих складається з наднаціонального, національного (державного), регіонального, муніципального рівнів та рівня навчального закладу, що забезпечує перерозподіл функцій між органами управління різних рівнів та активну участь громадян в управлінні, тісний зв`язок освіти дорослих з структурами громадянського суспільства. З’ясовано, що основними принципами управління системою освіти дорослих у Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії є принципи: самоуправління, за яким надається широка автономія навчальним закладам; цілеспрямованості, який орієнтує процес управління системою освіти дорослих  на інтереси особистості, суспільства та держави; узгодження державних, регіональних, муніципальних інтересів, без якого неможливо проведення єдиної освітньої політики та забезпечення ефективного управління освітою дорослих; демократизації, що  створює умови для залучення громадян у процес управління системою освіти дорослих; партнерства суб`єктів управління, якими є органи центральної, регіональної та муніципальної влади, суспільні об`єднання, організації освіти дорослих, соціальні партнери. Показано, що досвід Швеції, Данії, Норвегії та Фінляндії стосовно управління системою освіти дорослих може бути використаний у розбудові української системи освіти дорослих, і першим кроком повинна стати розробка законодавчою бази, яка регламентує цілі, завдання та функції різних рівнів управління, дає можливість адекватно реагувати на освітні потреби дорослих людей.

Ключові слова: освіта дорослих, управління, управління освітою дорослих, суспільно-державне управління, скандинавські країни (Швеція, Данія, Норвегія), Фінляндія.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Подобед, В. И. (2000). Управление образованием взрослых. СПб.: ИОВ РАО.

Огієнко, О. І. (2006). Розвиток освіти дорослих у Данії: організаційно- педагогічний аспект. Педагогічний процес: теорія і практика, 4, 180–190.

Огієнко, О. І. (2008). Тенденції розвитку освіти дорослих у скандинавських країнах. Суми: Еллада-S.

Огієнко, О. І., Терьохіна, Н. О. (2019). Неформальна освіта у Сполучених Штатах Америки: історія і сучасність. Суми: СНАУ.

Bray, M. (1999). Control of Education: Issues and Tensions in Centralization and Decentralization. In Arnove R. F., Torres C. A. (Eds.). Comparative Education. The Dialectic of the Global and the Local, pp. 207-232. Boulder: Rowman & Littlefield Publishers Inc.

Bjerkaker, S. (2016). Adult and Continuing Education in Norway. Potsdam; Susanne Kemmner, DIE.

Boström, A.K. (2017). Lifelong learning in policy and practice: The case of Sweden. Australian Journal of Adult Learning, 57 (3), 334-350.

Jakobsen T. (2008). National developments in education law and policy – Denmark. European Journal for Education Law and Policy, 2(1), 71-75.

Jarvis, P. (1993). Adult Education and the State. Towards a policy of Adult Education. London: Routledge.

Jõgi, L., Teresevičienė, M., Koķe, T. & Carlsen, A. (2018). Nordic-Baltic cooperation in the field of adult education 1991–2004. International Review of Education, 64 (4), 415–419.

Lundahl, L. (2002). From Centralisation to Decentralisation: Governance of Education in Sweden. European Educational Research Journal. 1(4), 625-636

Milana, M. (2012). Political globalization and the shift from adult education to lifelong learning. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 3 (2), 103-117.

Ogienko, O., Terenko, O. (2018). Non-Formal Adult Education: Challenges and Prospects of 21st Century. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(24), 169-174.

Rinne, R. & Vanttaja, M. (2000). New Directions of Adult Education Policy in Finland. In: Reform and Policy. Adult Education Research in Nordic Countries. Trondheim: Tapir Academic Press.

Rubenson, K. (1994), Adult Education Policy in Sweden 1967-1991. Review of Policy Research. 13 (3-4).

References (translated and transliterated)

Podobed, V. I. (2000). Adult Education Management. SPb.: IOV RAO (in Russian).

Ohiienko, O .I. (2006). Adult education development in Denmark: organizational and pedagogical aspect. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, 4, 180–190 (in Ukrainian).

Ohiienko, O. I. (2008). Trends in Adult Education in Scandinavian Countries. Sumy: Ellada-S (in Ukrainian).

Ohiienko, O. І, Terokhina, N. O. (2019). Non-formal education in the United States of America: history and modernity. Sumy: SNAU (in Ukrainian).

Bray, M. (1999). Control of Education: Issues and Tensions in Centralization and Decentralization. In Arnove R. F., Torres C. A. (Eds.). Comparative Education. The Dialectic of the Global and the Local, pp. 207-232. Boulder: Rowman & Littlefield Publishers Inc.

Bjerkaker, S. (2016). Adult and Continuing Education in Norway. Potsdam; Susanne Kemmner, DIE

Boström, A.K. (2017). Lifelong learning in policy and practice: The case of Sweden. Australian Journal of Adult Learning, 57 (3), 334-350

Jakobsen T. (2008). National developments in education law and policy – Denmark. European Journal for Education Law and Policy, 2(1), 71-75.

Jarvis, P. (1993). Adult Education and the State. Towards a policy of Adult Education. London: Routledge.

Jõgi, L., Teresevičienė, M., Koķe, T. & Carlsen, A. (2018). Nordic-Baltic cooperation in the field of adult education 1991–2004. International Review of Education, 64 (4), 415–419.

Lundahl, L. (2002). From Centralisation to Decentralisation: Governance of Education in Sweden. European Educational Research Journal. 1(4)/ 625-636

Milana, M. (2012). Political globalization and the shift from adult education to lifelong learning. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 3 (2), 103-117.

Ogienko, O., Terenko, O. (2018). Non-Formal Adult Education: Challenges and Prospects of 21st Century. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(24), 169-174.

Rinne, R. & Vanttaja, M. (2000). New Directions of Adult Education Policy in Finland. In: Reform and Policy. Adult Education Research in Nordic Countries. Trondheim: Tapir Academic Press.

Rubenson, K. (1994), Adult Education Policy in Sweden 1967-1991. Review of Policy Research. 13 (3-4).


Переглядів анотації: 352
Завантажень PDF: 186
Опубліковано
2019-11-28
Як цитувати
Огієнко, О. (2019). СУСПІЛЬНО-ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ: ДОСВІД ШВЕЦІЇ, ДАНІЇ, НОРВЕГІЇ ТА ФІНЛЯНДІЇ. ОСВІТА ДОРОСЛИХ: ТЕОРІЯ, ДОСВІД, ПЕРСПЕКТИВИ, 2(16), 155-166. https://doi.org/10.35387/od.2(16).2019.155-166