ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ

  • Любов Ващенко Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України

Анотація

Розглянуто теоретичні засади неформальної освіти дорослих в Україні. Виявлено тенденції й закономірності: створення єдиного європейського освітнього простору; людиноцентриська парадигма навчально-виховного процесу; уніфікація і стандартизація всіх освітніх підходів; створення умов для освіти упродовж всього життя. Окреслено основні характеристики неформальної освіти: організованість та відповідна підтримка, конкретні цілі навчання, спрямовані на загальне підвищення розумово-пізнавальної і творчої діяльності; географічна доступність; необмеженість у часі; відсутність офіційних документальних засвідчень; гнучкість; інноваційні методи навчання. З’ясовано, що фундаментальними принципами неформальної освіти є доступність і добровільність, а основними засадами: вчитися в дії, вчитися взаємодіяти, вчитися вчитися.

Ключові слова: неформальна освіта, тенденції, закономірності, принципи, теоретичні засади.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бычкова Н.И. Социальное обучение взрослых в условиях неформального образования : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Пятигорск, 2004. 322 с.

Василенко О. Розвиток Системи неформальної освіти дорослих в умовах соціально-економічної кризи. Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання населення в умовах соціально-економічної нестабільності : [матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної конференції (28 жовтня 2014 р., м. Київ) : у 2 ч.]. Ч. 2 / уклад. : Л. М. Капченко, С. О. Тарасюк, Л.Г. Авдєєв та ін. К. : ІПК ДСЗУ, 2014. С. 138–146.

Котун К.В. (2014). Педагогічна освіта Фінляндії у контексті європейського виміру. Методичні рекомендації – К.: Вид. Ін-ту обдарованої дитини, 60 с. https://lib.iitta.gov.ua/709876/

Лобода С. Неформальное образование в Беларуси: провайдеры, ключевые тенденции и перспективы для будущего. URL: adukatar.net/wp-content/uploads/2012/12/book-final.pdf (дата звернення 09.04.2018).

Меморандум непрерывного образования Европейского Союза. Адукатар. 2006. № 2 (8). С. 24-27.

Паращук О. Неформальное образование в Украине. URL: adukatar.net/wp-content/uploads/2012/12/book-final.pdf (дата звернення 09.06.2018).

Плинокос Д.Д., Коваленко М.О. Неформальна освіта: теоретичні аспекти і наукові підходи. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 29. С. 53–60.

Семиволос Н.В., Закревская С.В. Прозрачное образование в действии : методическое пособие по развитию молодежной инициативы в сфере высшего образования с использованием методики неформального образования молодежи. Типография Акцент, 2010. 80 с.

Терьохіна Л.О. Особливості розвитку неформальної освіти дорослих в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 3 (29). С. 79–87.

Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя. URL: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49 (дата звернення 12.05.2018).

Шустак Ю.І. Неформальна освіта дорослих у нормативно-правовому полі України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. / голов. ред. І.Т. Богданов. Бердянськ: БДПУ, 2016. № 2. С. 234–240.

REFERENCE

Byichkova N.I. Social education for adults in non-formal education: dis. … d-ra ped. nauk : 13.00.01. Pyatigorsk, 2004. 322 s. (in Russian)

Vasilenko O. Development of the system of non-formal adult education in the context of the socio-economic crisis. Actual problems of professional orientation and vocational training of the population in conditions of socio-economic instability: [materIali VII mizhnarodnoyi naukovo-praktichnoyi konferentsiyi (28 zhovtnya 2014 r., m. KiYiv) : u 2 ch.]. Ch. 2 / uklad. : L. M. Kapchenko, S. O. Tarasyuk, L. G. AvdEEv ta In. K. : IPK DSZU, 2014. S. 138–146. (in Ukrainian)

Loboda S. Informal education in Belarus: providers, key trends and prospects for the future. URL: adukatar.net/wp-content/uploads/2012/12/book-final.pdf (in Russian)

Memorandum of Continuing Education of the European Union. Adukatar. 2006. № 2 (8). S. 24-27. (in Russian)

Parashchuk О. Informal education in Ukraine. URL: adukatar.net/wp-content/uploads/2012/12/book-final.pdf (in Russian)

Plinokos D.D., Kovalenko M. O. Non-formal education: theoretical aspects and scientific approaches. NaukovI pratsI KIrovogradskogo natsIonalnogo tehnIchnogo unIversitetu. EkonomIchnI nauki. 2016. Vip. 29. S. 53–60. (in Ukrainian)

Semivolos N.V., Zakrevskaya S.V. Transparent education in action: a manual for the development of youth initiatives in the field of higher education using the methods of non-formal education of youth. Tipografiya Aktsent, 2010. 80 s. (in Russian)

Terohina L.O. Features of the development of non-formal adult education in Ukraine. PedagogIchnI nauki: teorIya, IstorIya, innovatsiyni tehnologiyi. 2013. № 3 (29). S. 79–87. (in Ukrainian)

Himinets V. Competent approach to professional development of a teacher. URL: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49 (in Ukrainian)

Shustak Yu. I. Informal adult education in the legal and regulatory framework of Ukraine. NaukovI zapiski Berdyanskogo derzhavnogo pedagogIchnogo unIversitetu. SerIya : PedagogIchnI nauki : zb. nauk. pr. / golov. red. I. T. Bogdanov. Berdyansk: BDPU, 2016. № 2. S. 234–240. (in Ukrainian)


Переглядів анотації: 132
Завантажень PDF: 57
Опубліковано
2019-05-21
Як цитувати
Ващенко, Л. (2019). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ. ОСВІТА ДОРОСЛИХ: ТЕОРІЯ, ДОСВІД, ПЕРСПЕКТИВИ, 1(14), 44-51. вилучено із http://adult-education-journal.com.ua/index.php/aej/article/view/23